+46 42- 28 58 50
0

No products in the cart.

Friskis&Svettis Göteborg

Ska man vara störst eller ska man vara bäst?
– det är stor skillnad

“Det handlar om ledarskap och vilken struktur och fokus man ska ha på sin organisation. Det gäller att bestämma sig helt enkelt”. Vi tog ett snack med Thomas Fredrikson på Friskis&Svettis Göteborg om service, samarbete och varför de väljer Apirosport som leverantör – något som inte alltid varit solklart.

Friskis&Svettis Göteborg och Apirosport har en lång historia bakom sig – faktum är att den började redan innan Apirosport hette just Apirosport. Idag fungerar vårt samarbete bra, men vägen dit har inte varit spikrak. Thomas Fredrikson är mannen som suttit vid rodret för Friskis&Svettis i Göteborg sedan vårt samarbete tog form för ungefär 15 år sedan och när vi pratar med honom om service idag är det i numera positiva ordalag: – Under de senaste tre åren har Apirosport tagit ett stort krafttag om sin service och sin kommunikation och höjt sin lägstanivå ordentligt, men det har inte varit en självklarhet. Förut fanns det inga förutsättningar alls för ett samordnat och välkoordinerat samarbete och det saknades både struktur och rutiner på hur arbetet skulle hanteras och fördelas. Apirosport var då på den tiden ett företag med bra, kvalitativa produkter men där tog det slut. Det fanns helt enkelt ingen service att tala om.

Idag är det med självförtroende som vi frågar Thomas om hur han skulle beskriva oss med en mening: en trovärdig leverantör med service i fokus, något som VD Mike Eliasson såklart både är stolt och glad över:

– Alla våra kunder är olika och värdesätter olika saker. För vissa är det varumärke eller pris som är det viktiga och för andra, som i Thomas fall, är det kvaliteten på service och god kommunikation. För oss är det såklart viktigt att kunna ge våra kunder både och vilket gör att det känns extra roligt att få ett kvitto på vårt arbete verkligen lönar sig. Att vår utrustning håller en hög kvalitet har vi alltid varit medvetna om, men god service är ingenting som händer av sig självt, förklarar han. Och precis som Thomas säger behöver det finnas en företagsstruktur som möjliggör arbetet och en företagskultur där servicen prioriteras med målet att hela tiden förbättras, något som varit Apirosports främsta mål under de senaste åren.

 

Service har inget bäst före-datum utan den är vad man gör den till i varje enskilt ärende, i varje installation.

Mike Eliasson, VD Apirosport

– För oss har satsningen mot en bättre och mer tillgänglig service hanterats i flera steg. För det första har vi satsat på att anställa ”rätt folk på rätt plats” där vår service manager blev den första att komma på plats., berättar Mike Eliasson. Vidare, vilket sedermera visade sig bli den allra viktigaste delen, på- börjades arbetet med att ”sälja in” det nya konceptet till resten av företaget för att få med alla anställda på båten – ett arbete som Mike Eliasson menar är löpande:

– Det viktigaste arbetet gäller att få hela företaget att engagera sig och sträva mot samma mål. Service har inget “bäst före-datum” utan den är vad man gör den till i varje enskilt ärende, i varje installation och det går därför inte att falla tillbaka på goda resultat från förra kvartalet eller ens förra månaden.